
Poliftowa wersja miejskiego toczydełka, udana i niezawodna, ale w większości wersji zarazem dość nudna – kojarząca się z nauką jazdy lub autem bardziej zaawansowanych wiekiem. Jedna z najciekawszych propozycji na rynku w tej klasie samochodów. Dość populary niegdyś segment gorących hatch-backów w chwili obecnej skurczył się do zaledwie kilku propozycji. Niedostępne są już między innymi Mégane RS, Focus RS czy I30 N. Z zewnątrz Toyota GR Yaris ma tylko kilka elementów wspólnych ze słabszymi wersjami. Rozstaw osi, przednie i tylne reflektory, lusterka boczne i antena radia. Żaden inny Yaris – nawet najtańszy, bazowy – nie występuje w wersji trzydrzwiowej. To nadwozie zarezerwowano dla GR’a, którego nie da się z kolei kupić w odmianie 5d.






Unikatowe jest również serduszko napędzające ten samochód – to 1,6-litrowa, 3-cylindrowa jednostka, którą wykręcono do… 280 KM i 390 Nm. Na nic większego nie pozwoliła ilość miejsca pod maską. To najmocniejszy trzycylindrowy motor w seryjnym aucie drogowym. Wisienką na czubku tortu jest fakt, że Toyota GR Yaris dysponuje napędem na obie osie zapożyczonym z… SUV-a RAV4. Sam fakt zastosowania napędu na 4 koła nie dziwi, ponieważ auto stanowi bazę dla rajdówki klasy WRC. Poza tym pojazd wyposażono w 6-biegową, manualną skrzynię biegów lub opcjonalną 8-stopniową, automatyczną Prędkość maksymalna Toyoty to 230 km/h (ograniczona elektronicznie), przyspieszenie do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,2 s. Przy masie własnej wynoszącej 1280 kg topowy Yaris ma lepszy stosunek mocy do masy od większości hot hatchy na rynku. W Toyocie współczynnik ten wynosi aż 219 KM na tonę.









W niniejszym egzemplarzu wykonaliśmy aktywny układ wydechowy turbo-back, rozpoczynający się bezpośrednio za turbosprężarką. Downpipe został zabezpieczony osłoną termiczną oraz wyposażony w sportowy katalizator Euro 6. Taka specyfikacja wydechu eliminuje restrykcyjny filtr cząstek stałych GPF (OPF Delete) który poza dźwiękiem zabiera również kilka KM. Klient zdecydował się na wersję rezonowaną układu, czyli wraz z tłumikiem środkowym. Taki wybór jest podyktowany wykorzystywaniem samochodu do jazdy po torze – wydech w cichym trybie pracy spełnia normę emisji hałasu w wysokości 93dB przy stałej prędkości obrotowej silnika. Po zastosowaniu sportowego katalizatora Euro 6, mimo fizycznego usunięcia filtra GPF, nie wyświetla się błąd check engine.
Pełna specyfikacja układu wydechowego turbo-back Baq Exhaust:
– downpipe ze sportowym katalizatorem Euro 6 oraz osłoną termiczną,
– GPF/OPF delete,
– środkowa sekcja układu wydechowego w wersji rezonowanej,
– końcowa sekcja układu wydechowego w wersji aktywnej,
– dwie szlifowane końcówki układu wydechowego o średnicy 3,5″ (89mm) z pojedynczą ścianką boczną.
Jednak dla chcących zachować pełną homologację producenta przygotowaliśmy również „bezpieczniejszą” wersję wydechu OPF-back / GPF-back, zachowującą fabryczny filtr cząstek stałych OPF/GPF.