Corvette C4 ZR-1 jest owocem współpracy pomiędzy amerykańskim koncernem General Motors a brytyjskim Lotusem, który został przejęty przez GM w 1986r. Amerykanie zwrócili się do Lotusa z pomysłem opracowania najszybszego produkowanego seryjnie samochodu na świecie, opartego na Corvette C4. Pod maskę trafiła nowa, ośmiocylindrowa jednostka LT5 o pojemności 5,7 litra i mocy 375 KM wyposażona w cztery wałki rozrządu oraz 32 zawory. Oprócz silnika, Lotus pomógł firmie GM zaprojektować zmodernizowany układy hamulcowy oraz kierowniczy. Ze względu na cięższy silnik i nadwozie oraz szerokie opony, odmiana ZR-1 jest o 91 kg cięższa niż standardowa Corvette C4.

O tym jak bardzo zaawansowanym technicznie samochodem było ZR-1 30 lat temu mówi np. standardowy system ostrzegawczy niskiego ciśnienia w oponach wraz z systemem ABS wyprodukowanym przez firmę Bosch. Układ zawieszenia FX3 został zaprojektowany przez Bilsteina i był podobny do systemu stosowanego w Porsche 959, aczkolwiek z usprawieniami z działu Lotus Formula 1. System pozwalał na sześć ustawień tłumienia w każdym z trzech trybów jazdy, tj. Touring, Sport i Performance.

Na przestrzeni 6 lat produkcji z taśmy zjechało zaledwie 6939 egzemplarzy ZR-1. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz jest jednym z 502 egzemplarzy które powstały w 1992 roku – wówczas wyprodukowano tylko 12 sztuk w tym kolorze.

Samochód trafił do nas w celu wykonania nowego, kompletnego układu wydechowego w całości wykonanego ze stali kwasoodpornej. Życzenie Właściciela było jedno – auto nie może być cichsze niż dotychczas. Ten warunek spełniliśmy w 100%!. Pomimo wieku oraz sporej unikalności samochód jest w zasadzie użytkowany bez taryfy ulgowej – zarówno w Polsce jak i za granicą, w drodze na liczne zloty samochodów amerykańskich. W samochodzie zainstalowaliśmy również komplet nowych kolektorów wydechowych.

Pełna specyfikacja układu wydechowego:
– komplet kolektorów wydechowych Baq Exhaust,
– środkowa sekcja układu wydechowego w wersji rezonowanej (wraz z tłumikiem środkowym),
– końcowa sekcja układu wydechowego w wersji nierezonowanej (bez tłumików końcowych),
– cztery polerowane końcówki o średnicy 3,5″ (89mm) z pogrubioną ścianką boczną.

To nie pierwszy i mamy nadzieję nie ostatni samochód jaki trafił do nas z tego garażu – w kolejce po nowy układ wydechowy czeka wciąż kilka rodzynków.

Euro