X5 40i (G05) – największe w historii, przedstawiciel pokolenia z gigantycznymi nerkami.

Można powiedzieć, iż dwie dekady temu to ten model był prekursorem zmian w portfolio tego bawarskiego producenta – ze specjalisty od tylnonapędowych limuzyn marka stała się globalną potęgą rynku premium. Przez ten czas znacznie zmieniło się z tego powodu także samo X5. Z każdą generacją coraz śmielszym krokiem zmierza w kierunku większego komfortu i luksusu. Pod maską niniejszego egzemplarza pokrytego rewelacyjnym fioletowo-porzeczkowym Ametrin Metallic pracuje benzynowa jednostka B58 o oznaczeniu handlowym 40i. Przekłada się to na sześć cylindrów wspomaganych turbosprężarką typu twin-scroll. Silnik generuje 340KM (w zakresie 5000-6500 obr/min) i 500Nm (w zakresie 1600-4500 obr/min). Ciekawostką może być fakt iż „kręci się” aż do 7000 obr/min i jest montowany również w nowej Toyocie Suprze – wszak Toyota opracowała ten model właśnie we współpracy z BMW. B58 to następca dobrze znanego i równie udanego N55.

W samochodzie wykonaliśmy nową końcową sekcję układu wydechowego w wersji aktywnej. Na życzenie Klienta, całość została w pełni zintegrowana z fabrycznym systemem sterowania pracą układu wydechowego iDrive. Zawór w zależności od wybranego trybu jazdy otwiera się przy wyższych prędkościach obrotowych. Jednak naszym zdaniem rozwiązanie zapewniające pełną kontrolę nad brzmieniem wydechu jest znacznie wygodniejsze niż klapa, która otwiera się powyżej pewnego poziomu prędkości obrotowej silnika. Nie zawsze pokonując długą trasę z wysokimi prędkościami wydech musi nas nieustannie męczyć. Nowy układ wydechowy został dostosowany pod fabryczne końcówki układu wydechowego wyprowadzone w tylnym zderzaku.

Euro