Lekkość, zwinność w zakrętach, napęd na przód oraz strzały z wydechu czterocylindrowego, rzędowego silnika. Te cechy doskonale wpasowują się w klasyczną definicję hothatcha. No tak, ale kolejny samochód nad którym intensywnie pracowaliśmy nie za bardzo chce się wpisać w te wytyczne. Auto na sucho waży ponad 1500kg, cechuje się stałym napędem na 4 koła quattro a pod maską pracuje 5 garów. Okej, FOCUS RS drugiej generacji rzeczywiście ma 5-cylindrowy silnik, lecz nie jest już produkowany – RS mk3 to już niestety 2.3 EcoBoost. Wiele na to wskazuje że opisywany dziś samochód jedyny w swoim rodzaju. Czy zatem RS 3 Sportback drugiej generacji po lificie, to w ogóle hothatch?Minimalistyczny design zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz nie zdradza, z jakim samochodem mamy do czynienia. Co ciekawe, auto jest wyłącznie oferowane w nadwoziu 5d oraz Limousine. Producent nie zdecydował się na sprzedaż wariantu 3d, który z reguły uznawany jest za bardziej sportowy. Jednakże wygląd oraz wyposażenie to mało istotne cechy, na które nie warto tracić czasu. Przejdźmy do sedna.W poliftowym egzemplarzu, pod maską pracuje potężny 5-cylindrowy silniki TFSI o pojemności 2.5 litra o mocy 294 kW (400 KM), z maksymalnym momentem obrotowym 480 Nm o oznaczenia DAZA (VW EA855evo). Ta unikalna jednostka na rynku wielokrotnie zdobywała nagrodę Silnika Roku, w kategorii pojemności od 2 do 2.5 litra. Dzięki sprawnej procedurze startu i bardzo krótkiej zwłoce w zmianie przełożeń, według danych producenta osiąga pierwszą setkę po zaledwie 4,1 sekundy. Przyśpieszanie kończy się dżentelmeńskiej wartości 250 km/h. Już seryjnie samochód brzmi dobrze. Jednak warto pamiętać, iż dobre jest wrogiem lepszego. Brzmienie od razu przywodzi na myśl skojarzenia z widlastą „dziesiątką” z  Lamborghini Huracan czy też Audi R8. Oczywiście nie wkręca się tak wysoko jak wolnossące V10, ale naprawdę ciężko na coś narzekać.W przypadku szerzej zakrojonych modyfikacji, seryjny wydech nie wystarcza. Na zlecenie FROG RACING wykonaliśmy kompletny układ wydechowy do RS 3. Jako jedyni na rynku „upchnęliśmy” downpipe o średnicy 2×2,75″, który zapewni wysoką przepustowość układu wydechowego. Seryjne katalizatory zostały zastąpione kompletem dectów. Środkowa i końcowa sekcja jest zwieńczeniem naszej wzmożonej pracy. W przypadku aktywnego układu wydechowego, w jaki seryjnie wyposażony był ten samochód, nasz produkt został wyposażony w zawory z podstawkami do których przekładane są seryjne silniczki aktywujące daną charakterystykę pracy układu wydechowego. Zapewnia to brak problemów przy adaptacji nowych silniczków oraz pełną współpracę z systemem inforozrywki typu MMI (dynamic/normal). „Truskawką na torcie” są dwie podwójne końcówki przypominające stojące w gamie producenta tuż przed RS 3, czterocylindrowe S3. Po zdjęciu emblematu z tylnej klapy nie jeden mógłby się zdziwić, jak szybkie może być „zwykłe es-trzy”.Podsumowując – czy RS 3 to hothatch? Myślę, że nie. To zmniejszone, kompaktowe RS 6/RS 7 zapewniające równie fantastyczne wrażenia z jazdy, jeszcze lepszy dźwięk silnika i niewiele słabsze osiągi – o ile można o takich mówić w przypadku auta które przyśpiesza do 200 km/h zanim przeczytasz to zdanie. Samochód jest mega podatny na modyfikacje mechaniczne, także wyniki mocy w Stage 3 z „6” na początku nie powinny być zaskakujące. A w dodatku kosztuje zaledwie połowę tego, co jego więksi bracia łącząc to z fantastycznym brzmieniem samochodów za milion polskich złotych.Okazja jedyna w swoim rodzaju? Wszystko na to wskazuje, że tak!Kompletny układ wydechowy, podobnie jak i jego składowe, dostępny W NASZYM SKLEPIE INTERNETOWYM!   
Złoty polski
Euro