Relacja z prac nad układem wydechowym w Audi Q7 wyposażonym w jeden z największych (o ile nie największy) silnik wysokoprężny montowany w samochodzie osobowym w historii.

6.0 V12 TDI
500KM
1000Nm

Stosowany tylko i wyłącznie w Audi Q7 pierwszej generacji, mimo tego że Audi rozważało wprowadzenie do oferty modelu R8 z silnikiem diesla. W przeciwieństwie do silników V6 TDI i V8 TDI, których kąt rozwarcia cylindrów wynosi 90 stopni, silnik V12 ma kąt rozwarcia równy 60 stopni. Jest to naturalna wielkość (obok 120 i 180 stopni), przy której kultura pracy jest najwyższa. Ma to związek ze znoszeniem się sił pierwszego i drugiego rzędu. Kadłub silnika V12 TDI wykonany jest z żeliwa wermikularnego. Ten nowoczesny materiał, określany jako GJV-450, jest już stosowany w V6 TDI i V8 TDI. Korbowody są kute, a tłoki odlewane z aluminium. Na zewnątrz silnika umieszczono dwie turbosprężarki, z których każda zasila jeden rząd cylindrów. Dzięki zmiennej geometrii łopatek turbiny są zawsze optymalnie wykorzystywane, reagują szybko już przy niskich prędkościach obrotowych i uzyskują wysoki stopień sprawności. Obie turbosprężarki wytwarzają ciśnienie maksymalne 2,7 bara. Dwie duże chłodnice powietrza doładowującego obniżają temperaturę sprężonego gazu.

Przed wizytą w Baq Exhaust samochód posiadał już zmodyfikowany układ wydechowy, jednak garażowy sposób w jaki został wykonany daleko odbiegał od wysoko wyznaczonych przez nas standardów. Fabryczne złącza elastyczne katalizatorów były naciągnięte w nienaturalny sposób, przez co nie tłumiły drgań we właściwy sposób, wydech wisiał pod samochodem dobre 6-8 centymetrów poniżej linii podwozia a tłumik końcowy który nie pełnił jakiejkolwiek funkcji (nie był połączony z „nowym wydechem” wisiał swobodnie pod podłogą bagażnika… Pomijamy już wątpliwą jakość spoin, wieszaków wykonanych z pręta zbrojeniowego oraz flansz.

Rozwiązanie problemu mogło być zatem tylko jedno – demontaż fuszerki oraz produkcja całkowicie nowego wydechu, przystającego do samochodu tej klasy. W samochodzie wykonaliśmy aktywny układ wydechowy cat-back, rozpoczynający się za fabrycznymi katalizatorami eliminujący fabryczne filtry cząstek stałych DPF. W przypadku tak potężnego silnika wysokoprężnego wybór padł na wersję nierezonowaną układu (bez tłumików środkowych), końcowa sekcja została wyposażona w klapy które w zależności od potrzeb mogą zostać otwarte lub zamknięte. Wydech został dostosowany pod fabryczne końcówki wbudowane w tylny zderzak. Poniżej kilka zdjęć rezultatu końcowego.

Finalnie, w samochodzie wylądował jeszcze zestaw downpipe zastępujący fabryczne katalizatory. Do ich demontażu konieczne było wyciągnięcie silnika z komory.

Jeżeli jesteś zainteresowany podobną modyfikacją swojego samochodu – koniecznie się z nami skontaktuj. Fachowo doradzimy najlepsze rozwiązanie, przedstawimy możliwości oraz wycenimy poszczególne warianty. Nie zwlekaj!
info@baq-garage.pl
+48 500-569-975

Złoty polski
Euro