Subaru WRX STI | Baq Exhaust | Aktywny układ wydechowy turbo-back

Praktycznie fabrycznie nowe Subaru WRX STI, należycie użytkowane przez cały rok – zarówno w codziennej eksploatacji jak i na torze wyścigowym. Na zdjęciach jeszcze z fabrycznym wydechem. Jedyne w swoim rodzaju brzmienie czterocylindrowego, doładowanego boxera o mocy 300KM zostało doprawione aktywnym układem wydechowym Baq Exhaust.

Trzy litery – STI (Subaru Tecnica International) – to skrót doskonale zakorzeniony w świadomości wszystkich miłośników motoryzacji a przede wszystkim rajdów. Któż z nas po wymówieniu tych trzech liter nie ma przed oczami widoku mknącego z zawrotną prędkością po lodzie, szutrach niebieskiego sedana z wielkim spojlerem na złotych felgach. Marka doskonale rozpoznawalna od początku lat ’90, gdzie za sprawą Subaru World Rally Team kierowcy tacy jak Colin McRae, Peter Solberg, Carlos Sainz czy Richard Burns sięgali po najwyższe trofea min. w WRC. Równolegle do sukcesów sportowych, samochody typowo do użytku drogowego doczekały się kilku generacji. W Baq Exhaust pracowaliśmy nad najmłodszą odsłoną, już bez „Impreza” w nazwie.

Nazwa co prawda uległa zmianie, lecz to co najważniejsze pozostało praktycznie bez zmian. Silnik B4 o pojemności 2,5 litra generuje niezmiennie 300KM a moc przekazywana jest na wszystkie koła za pomocą symetrycznego układu napędowego. Symetrycznego w znaczeniu geometrycznym – po przecięciu całego samochodu wzdłuż osi, lewa i prawa strona stanowi lustrzane odbicie, a wszelkiego rodzaju wały i wałki napędowe znajdują się w osi samochodu. Zaczynając od wału korbowego silnika, który zawsze jest umieszczony wzdłużnie, poprzez sprzęgło, wałki w skomplikowanych skrzyniach biegów doprowadzające moment obrotowy do dyferencjałów, na głównym wale napędowym kończąc – wszystkie te elementy znajdują się dokładnie na środku. Co więcej, przednie i tylne półosie mają równą długość.

Aktywny układ wydechowy to rozwiązanie pozwalające na brak kompromisu – przy zamkniętych klapach dźwięk zostaje maksymalnie wyciszony, aby samochód mógł zmieścić się w limitach natężenia dźwięku obowiązujących na imprezach typu track-day czy też pozostać w pełni przyjaznym w codziennym użytkowaniu, natomiast przy otwartych przepustnicach mamy do czynienia z głośnym, agresywnym brzmieniem czterocylindrowego silnika typu bokser. Klient zdecydował się na cztery końcówki double-wall. W tym przypadku obie krawędzie zostały wykończone w satynowej czerni – standardowo wewnętrzna krawędź pozostaje srebrna (polerowana).

Układ wydechowy Subaru WRX STI 2015+