Moda na samochody typu SUV trwa w najlepsze, niosąc za sobą utratę coraz to większej liczby modeli z tradycyjnymi typami nadwozia z rynku. W markach premium standardowe, niepodniesione modele wciąż są produkowane jednak z roku na rok notują one spadki sprzedaży, właśnie na rzecz podniesionych i podwyższonych odpowiedników. Oferują one większą wygodę wsiadania/wysiadania, lepszą widoczność oraz mniejsze ryzyko oślepienia przez reflektory wyższych samochodów jadących z naprzeciwka, dzięki temu są chętniej wybierane przez klientów.

Pierwsza generacja Q5 zadebiutowała w 2008 roku. W swoim czasie była najchętniej wybieranym modelem Audi w salonach w Polsce. Szeroka gama jednostek napędowych, renoma producenta oraz nadwozie typu SUV – to musiało się udać. Na rynkach północnoamerykańskich oraz wschodnich dostępna była benzynowa SQ5 z silnikiem 3.0 TFSI pierwszej generacji (z kompresorem), dla Europy przewidziano odmianę silnikowa 3.0 TDI Biturbo.
Dopiero w drugiej generacji (FY), producent ujednolicił wersję silnikową SQ5 i na całym świecie dostępna była tylko odmiana z silnikiem 3.0 TFSI (EA839) wspomaganym turbosprężarką. Druga generacja tej jednostki, będąca ciągle w produkcji jest równie podatna na modyfikacja jak poprzednik, przy czym eliminuje jego wady.

W SQ5 ze zdjęć przeprowadziliśmy wymianę układu wydechowego cat-back, zachowującego fabryczny katalizator. Z racji roku produkcji samochodu (2018), ten egzemplarz nie został jeszcze fabrycznie doposażony w filtr cząstek stałych GPF/OPF. Samochód jest często użytkowany w trasie do skandynawskich krajów, więc pełna seria w tym aspekcie to konieczność. Wspólnie z Właścicielem dokonaliśmy wyboru optymalnego wariantu wydechu: aktywny nierezonowany. Takie rozwiązanie zapewni pełny komfort przy podróży w trasie lub na lokalnych odcinkach, jednak gdy nadejdzie potrzeba zawsze do dyspozycji pozostaje system aktywnych klap, sterowanych zdalnie z pilota.

Pełna specyfikacja układu wydechowego cat-back:
– fabryczny katalizator (OEM) w początkowej sekcji,
– środkowa sekcja wydechu w wersji nierezonowanej (bez tłumików środkowych),
– końcowa sekcja wydechu w wersji aktywnej (ze zdalnie sterowanymi klapami z pilota),
– cztery tytanowe, pogrubione końcówki o średnicy 4,5″ (114mm).

Podobna modyfikacja może zostać przeprowadzona w innych modelach z jednostką 3.0 TFSI EA839 (2016-2019) bez filtra cząstek stałych:
– Audi S4 B9,
– Audi S5 F5,
– Audi A6 C8,
– Audi A7 C8 (4K),
– Audi A8 D5 (4N),
– Audi Q7,
– Audi Q8,
– Porsche Macan,
– Porsche Panamera,
– Porsche Cayenne,
– Volkswagen Touareg,
oraz w samochodach wraz z filtrami cząstek stałych (2019+).

Złoty polski
Euro