Bohaterem kolejnego wpisu będzie najbardziej zjawiskowy hot-hatch swoich czasów – Ford Focus RS 2.5T mk2 4×4. W porównaniu do swojego poprzednika, zyskał znacznie bardziej agresywny charakter. Ogromny wlot powietrza, poszerzenia nadwozia, duży dyfuzor oraz spojler żywcem wyciągnięty z rajdowych „oesów”. Największe zmiany jednak zaszły pod karoserią.

Doładowany 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l znany jest z Focusa ST i przypomina o tym, iż w wówczas Ford ściśle współpracował ze szwedzkim koncernem Volvo. Silnik w stosunku do 225-konnego ST poddano jednak wielu zmianom – zmodyfikowano głowicę cylindrów, wałki rozrządu, uszczelkę pod głowicą, kolektor dolotowy i wydechowy. W modelu RS przekroczył jednak nieznacznie granicę 300 koni – jego moc wynosi 224 kW, czyli 305 KM.

Jednak rzecz jasna mówimy o wartościach seryjnych – w tym przypadku mamy do czynienia z poważnie zmodyfikowanym egzemplarzem. Najważniejszą zmianą w stosunku do serii jest kompletna konwersja napędu na wszystkie koła. Całość zapewnia skuteczność o której w ośce można tylko pomarzyć, w dodatku modyfikacja została przeprowadzona po mistrzowsku z zachowaniem najwyższej dbałości o szczegóły.

Nasz egzemplarz w kolorze Ultimate Green, najbardziej „krzykliwym” i „widowiskowym” dostępnym z palety tego modelu został przez nas przyprawiony o kompletny dedykowany układ wydechowy turbo-back, wraz z downpipe oraz decatem. Wybór Klienta padł na aktywną wersję rezonowaną, czyli wyposażoną w klapę umożliwiającą sterowanie trybem pracy układu wydechowego. Tył samochodu przyozdobiły dwie pojedyncze końcówki układu wydechowego o średnicy 127mm z pojedynczą ścianką boczną. W tym egzemplarzu zastosowaliśmy nową generację wydechu do tego modelu. Z pełną odpowiedzialnością – to najlepiej brzmiący układ wydechowy do tego modelu na rynku.

Modyfikacje samochodu zostały wykonane ze współpracą z firmą FSV-Performance specjalizującej się w modyfikacjach pięciocylindrowych Fordów i nie tylko.