Volkswagen Golf R32 mk5 | Baq Exhaust | Aktywny układ wydechowy cat-back

Sześć cylindrów w kompaktowym nadwoziu – nieco ponad 10 lat temu było czymś powszechnie spotykanym w salonach (min. Audi A3 8P, Alfa Romeo 147 GTA czy właśnie Volkswagen Golf mk5 R32). Teraz nawet w limuzynach klasy średniej zdecydowaną większość stanowią silniki o czterech cylindrach.

Już od pierwszej generacji najpopularniejszego kompaktu w historii na szczycie gamy modelowej stała kultowa wersja GTI. W latach ’90 ten synonim hot-hatcha został nieco pogrzebany, do swojej świetności wrócił wraz z pojawieniem się na rynku piątej generacji.

Jednak, od mk3 w gamie dostępny był również mocniejszy silnik VR6, dedykowany do wyraźnie bardziej luksusowo wyposażonych egzemplarzy. W mk4 pozostawiono w gamie równolegle wersje VR6 oraz usportowione R32, natomiast w piątce silnik o sześciu cylindrach stanowił wyjątek w gamie.

Golf R32 Mk5 otrzymał 250-konną, wolnossącą jednostkę VR6, napęd na 4 koła (4Motion ze sprzęgłem Haldex), 18-calowe felgi, nowy pakiet aerodynamiczny a także utwardzone i obniżone zawieszenie opracowane przez specjalistów z Volkswagen Racing (stąd przydomek R). Auto mogło być wyposażone opcjonalnie w tym modelu skrzynię DSG będącą na pokładzie tego egzemplarza.

Dwóch rzeczy z pewnością nie można odmówić jednostkom VR6 – bardzo charakterystycznego brzmienia, które każdemu przypadnie do gustu oraz ich paliwożerności. 😉 O ile ta druga kwestia pozostaje wyłącznie Właścicielom tego modelu, tak z uroków pierwszej z nich może korzystać każdy. Nowy, aktywny układ wydechowy Baq Exhaust w wersji rezonowanej, rozpoczynający się za fabrycznym katalizatorem (cat-back) pozwolił na poprawę fabrycznego brzmienia. Póki co początkowa sekcja wydechu z katalizatorem pozostała na swoim miejscu, jednak możemy zdradzić iż są plany na uturbienie jednostki i setup „z szóstką z przodu” i dalszą rozbudowę układu wydechowego.

Złoty polski
Euro